Download Koleksi Game Gratis Terbaru | Umrah dan Haji Plus

Makna doa asyrafil anbiya

Bismillahirahmanirahim,

Alhamdulillah, setelah sekian lama perkara ini bermain difikiran, akhir berkesempatan untuk mencari jawapan. Antara bacaan pada permulaan doa yang mahsyur adalah bacaan berikut:

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

ALHAMDULILLAHIRABBIL ALAMIN WASSALATU WASSALAMU ALA ASYRAFILANBIYA IWAL MURSALIN WAALA ALIHI WAASHABIHI AJMAIN

Namun tidak sedikit antara kita yang memahami apa maksud sebenar dalam lafaz permulaan doa tersebut. Dan saya antara orang yang tidak memahami maksud "Asyrafil anbiya'". Maka telahan saya mungkin ia bermaksud "penutup para nabi", maka pernah kita dengar ada segelintir orang yang melafazkan "Asyafil Anbiya Iwal mursalin saiyyidina Muhammad wa a'ala .. " . Seolah2 bermaksud .. "Penutup Sekelian Nabi dan Rasul Saiyidina Muhammad.. "

Persoalan  utama dalam hal ini adalah "skop" - adakah kita bersalawat kepada Nabi Muhamaad dan sekelian para keluarga dan sahabat baginda. Atau kita bersalawat kepada keseluruhan Nabi2 dan sekelian para keluarga dan sabahat para Nabi2 dan Rasul2?

Dan yang paling memusykilkan saya, jika kita berselawat khas kepada Nabi Muhammad dan ahli dan sahabat baginda, kenapa kita tidak melafazkan nama baginda "Saiyiddina Muhammad" pada setiap kali? Saya beranggapan kurang molek jika kita hanya memanggil gelaran "penutup para Nabi dan Rasul" tanpa melafazkan Nama Baginda.

Bila dicari makna sebenar "asyrafil", kita akan berjumpa dengan perkataan "asyraf". Ramai orang memakai nama ini. Kemudian dari perkataan "asyraf" boleh ditukar kepada bentuk "syarif". Dan tidak sedikit orang dahulu yang memakai nama "syarif" dan masih ramai orang sekarang memakai nama "syarifah". Jika dilihat makna kedua2 nama ini - ia bermaksud "Terpuji", "Mulia",  "Honest", "Noble", "Distinguished".

Oleh itu lafaz "asyrafil anbiya' iwal mursalin " membawa maksud "keseluruhan para Rasul2 dan Nabi2 yang mulia " "wa 'ala alihi wasahbihi ajmain" bermaksud "berserta kesemua ahli keluarga dan sahabat mereka". Maka kita sebenarnya memohon shalawat dan salam (doa dan keselamatan) kepada keseluruhan para Nabi2 dan Rasul2 berserta keluarga2 mereka dan sahabat2 mereka.

Moga sedikit kajian ini memberi manfaat dan jika ada kesalahan mohon diperbetulkan. Allahu ta'ala a'lam.
0 Komentar untuk "Makna doa asyrafil anbiya"

Back To Top